2012. december 10., hétfő

Hajápolás házilag, természetesen

Nekem majdnem minden problémámra megoldást kínált eddig az Aromaterápia nőknek c. könyv, úgyhogy javaslom ennek a beszerzését mindenkinek, akit érdekel a természetes szépség- és egészségápolás. Van benne szó arc-, haj-, bőrápolásról, másnaposságról, várandósságról és szülésről, karcsúsításról, szexualitásról, apróbb betegségekről... Tényleg majdhogynem minden hétköznapi problémára kínál megoldást. Nem fogom ide szépen kimásolni a könyvet, de egy-egy recept erejéig idézni fogok belőle.

Hajpakolás zsíros hajra:
Innen töltöttem le a képet

12 csepp bergamottolaj
13 csepp levendulaolaj
5 ml jojobaolaj
50 ml növényi olajban

korpás hajra:

10 csepp eukaliptuszolaj
15 csepp rozmaringolaj
5 ml jojobaolaj
50 ml növényi olajban

Ha ebből nincs minden otthon, akkor sem kell kétségbeesni, én ezeket elég lazán szoktam kezelni. Ha csak az egyik illóolaj van, akkor csak azt használom. Jojobaolajat sosem használok. Növényi olajnak a napraforgó étolajat nem ajánlom, inkább használjunk szőlőmag-, vagy olívaolajat, esetleg kukorica- vagy búzacsíraolajat (de ezek a drágábbak általában).
Ezt keverjük össze, dörzsöljük be a fejbőrbe, a hajvégeket is gondosan kenegessük be, rakjunk rá egy zuhanysapkát, majd csavarjuk törülközőbe a fejünket és legalább egy órát hagyjuk rajta a pakolást. Utána mondjuk bőrradirozhatunk egyet, közben a zuhanysapka maradjon rajtunk, majd miután az egész testünket leradíroztuk, vegyük le és mossunk hajat. De úgy, hogy előbb a sampont dörzsöljük be és csak utána öblítsük le vízzel. Ha előbb víz éri, úgy meglehetősen nehéz lesz az olajat eltávolítani. Én így is 2x-3x szoktam hajat mosni, hogy biztosra menjek, és ezután aztán nagyon szép csillogó lesz a hajam. A könyv szerint ezt heti 1x ajánlatos megcsinálni, de én örülnék, ha havi szinten sikerülne - és szerintem az a hajamnak is elég lenne. Általában nincs erre időm-energiám.
Ha a haj megkívánja, természetesen növelhetjük, vagy akár csökkenthetjük is az adagot.
Ha nagyon sok időnk van és épp kényeztető napot tartunk, egy arcpakolással is megtoldhatjuk a dolgot, erről majd később írok.

Normál hajra nem ír hajpakolást a könyv, ettől függetlenül szerintem a sima olajos hajpakolás a normál hajnak is jót tesz, akár minden illóolaj nélkül. De a levendulát én jó szívvel ajánlom normál hajra is, az gyakorlatilag mindenre jó.

Rozmaring
A pakolás után, ha még egy kis extrára vágyunk, hajöblítést is végezhetünk.

Hajöblítő sötét hajra:

3 csepp rozmaringolaj
1 csepp rózsafaolaj
1 csepp gerániumolaj
1 liter vízben

Kammillavirág



világos hajra:

2 csepp kamillaolaj
1 csepp citromolaj
1 liter vízben



A vízben nem oldódnak az illóolajok, így használat előtt jól össze kell rázni/keverni az összetevőket. Én egy lavórba teszem ezután a keveréket, belelógatom a hajam pár percre, kicsit átmasszírozom a fejem, majd ráöntöm a vizet a hajamra. Ez lemosást már nem igényel.
Alapvetően elmondható, hogy a rozmaring a sötét hajhoz, a citrom és a kamilla a világos (szőke) hajhoz illik. Nem csak illóolaj, hanem növényi formában is alkalmazhatók. Leforrázhatunk egy adag rozmaringot vagy kamillavirágot hajöblítőnek. Rózsafaolajat én nem szoktam használni (elég drága). Illetve citromolaj helyett szerintem citromlé is használható (citromból csavart!), de én sötét hajú vagyok és nem szándékozom kivilágosítani.

Ezek mellett még számos más pakolás is létezik, pl. tojással. Nekem a fent említettek váltak be leginkább, illetve ezek tényleg nagyon egyszerűen elkészíthetők.

Még egy problémára kitérnék, ez pedig a tetves haj. Ez főleg gyermekeknél, iskolásoknál okozhat problémát, de jó hír, hogy nem kell azonnal a patikába rohanni és mindenféle borzasztó erős kemikáliákkal telikenni a gyermek fejét. A könyv erre is kínál receptet:

25 csepp rozmaringolaj
12 csepp eukaliptuszolaj
13 csepp gerániumolaj
25 csepp levendulaolaj
100 ml növényi olajban

Ezt még alaposabban igyekezzünk bedörzsölni a fejbőrbe, illetve végig a hajba, mindenhol legyen jó alaposan bekenve. Majd ugyanúgy húzzunk rá zuhanysapkát (nejlonzacskót) és hagyjuk rajta egy órát. Ezután mossuk le az olajat a hajról, ezzel a tetvek nagy része is távozik. Majd alaposan mossuk meg a hajat, képezzünk dús habot a hajon, egy sűrű fogú fésűvel pedig menjünk végig rajta, hogy a maradék serkék is eltűnjenek. Ezt bő vízzel öblítsük le. A kezelést három nap múlva ismételjük meg. A tetűk elpusztulnak, a haj pedig csillogó lesz.
Emellett persze ne feledkezzünk meg a sapka, hajpánt, párnahuzat, stb. kimosásáról, a hajkefe lemosásáról sem.

Nincsenek megjegyzések: