2015. március 29., vasárnap

A terhességről #2 Mozgás, pihenés és öltözködés

Előre leszögezem, hogy az információk hiányosak, illetve nincs semmilyen egészségügyi végzettségem. Minden kismama szervezete más és más, mindenképpen konzultáljon orvosával, védőnőjével, neki mit szabad/nem szabad, ajánlott/nem ajánlott!

Mozgás

Erről mindenképp konzultáljunk az orvossal! De egészséges terhesség alatt nem csak megengedett, hanem javasolt is a rendszeres mozgás! Amennyiben a kismama a várandósság előtt is sokat sportolt, erről most sem kell lemondania, csak ne most kezdjen emelni az elemszámon/kilométereken. Addig csinálja, ameddig jól esik, és ne tovább! Illetve a veszélyes sportokat kerülje. Mert ami neki csak egy esés, az a baba életébe kerülhet. Továbbá, ahogy nő a pocak és a mell, megváltozik a súlypontunk, erre figyeljünk, legyünk óvatosak! Lehet, hogy szükség lesz új sportmelltartóra, illetve pocaktartóra is.
És végül mondjunk le arról, hogy rohanunk a busz/villamos után, mindig nézzünk a lábunk elé, inkább késsünk, mint hogy valami baj történjen.
Ajánlott mozgásformák: kismamatorna, kismamajóga, kismamahastánc, séta és úszás. (Meg még biztos van egy csomó kismamás cucc.)
Ó, és a helyes tartásról, ülésről, felállásról: http://www.babadoktor.hu/amit-legtobb-terhes-no-rosszul-csinal/

Én sajnos elég ügyetlen ember vagyok, úgyhogy bár előtte hobbi szinten futottam, a várandósság idejére ezzel leálltam. Sajnos séta közben is képes vagyok elesni (de a lakásba be azért csak nem zárkózom), úgyhogy a figyelmemet még inkább fokozom, a lépcsőn mindig a korláton tartom a kezem, piros vagy villogó lámpán nem rohangálok át és a villamos után sem szaladok. Mert most már tömegközlekedem. A bicikliről is azonnal leálltam. Arról kivételesen nem az ügyetlenségem miatt, hanem inkább a forgalom és a környezeti tényezők miatt - meg mert mégis csak a 3. emeleten lakunk, lift nélkül, nem egyszerű a biciklit cipelni. Szerencsére úszni járhatok.
Kismamajógán eddig egyszer voltam, az túl enyhe volt nekem, akkor (kb. 22. hetesen), most már (29. hetesen) jó lesz az, jövő kedden újra kezdem :) Otthon is tornázgatok magamnak, és most először volt az, hogy a klassz farizmos gyakorlatsor elejét nem volt jó érzés csinálni, inkább abba is hagytam, és csak a fekvőseket csináltam, ahol nem lógott a hasam.
Ami még jó és hasznos, az az intim torna. Vissza kéne állnom a rendszeres intim tornára...

Pihenés

Az első időszakban annak rendje és módja szerint K.O. voltam, délután is aludtam, vagy este már 9-fél 10 felé aludtam. Aztán jött a nagyon aktív időszak, lelőni se lehetett (kaptam is érte a férjemtől eleget). Most megint többet kell pihenjek, mert már érzem a pocak súlyát, a lábaim is vizesednek egy kicsit, úgyhogy vissza kell magam fogni. Meg kell találjam valahogy a mozgás és pihenés összhangját (mert pl. a vizesedésnek sem jó a non-stop pihenés, de a non-stop mozgás sem).
Amúgy ahogy olvasgattam, hasonlókat írtak máshol is. Az első időszakban a legtöbb nő egész nap csak aludna legszívesebben - kis túlzással -, hiszen ilyenkor áll át a szervezet, és még nem szokott hozzá. A második trimeszter kellemes, aktív időszak. Már látszik valamennyire a pocak, és a baba mozgásait is valamikor a 15-20. hét környékén kezdi el érezni a kismama. Ezek még apró, kellemes mozgások, a has mérete pedig még egyáltalán nem zavaró (de már lehet simogatni és mutogatni). Ilyenkor jó egy csomó mindent elintézni, beszerezni, illetve ha szeretnénk menni, akkor utazni is ilyenkor célszerű. Majd jön a harmadik trimeszter, amikorra már a legtöbb kismama megérzi, miért is hívják terhességnek a terhességet. Nő a pocak, a sok állástól, sétától feszülhet, elnehezülhet, a végtagok vizesedhetnek, meg amúgy is, nehéz jönni-menni a megnövekedett méretekkel, nem tudunk olyan elslisszanni két tereptárgy között. Viszont végre a vad idegenek is észreveszik, hogy babát várok és nem csak nagy a hasam! :D (Gondolkodtam már a "Terhes vagyok, nem kövér." feliratú póló gyártásán, mert főleg a férjem téli kabátjában inkább kövérnek tűntem.)

Ó, és az alvás. Amíg lehetett, én hason aludtam. De valamikor a 4. hónap környékén én is átálltam az oldalt alvásra. Elsőre nagyon nehéz volt, meg fura mód a combom be is csíkozódott, aztán mostanra egész jól megszoktam. Most már értem, a férjem miért hajtja félbe a párnáját, és miért nem mindegy neki a párna magassága. Én most már két párnán alszom (két vékony kispárnán), a térdeim behajlítva és felhúzva kb. derékszögbe, az egyik kezem általában a fejem alatt, takaró a két térdem között. Volt, hogy párnát tettem a két lábam közé, aztán arról leálltam, nem volt szükséges (inkább a fejem alá raktam).

A pihenést zavarhatja a gyakori pisilhetnék, bár szerencsére ez rám nem jellemző, max. egyszer megyek el éjszaka, de akkor is inkább a torokszárazságra kelek fel, és akkor már pisilek is. Emellett jöhetnek a fura álmok, azok nekem az elmúlt időszakban voltak bőséggel; illetve a kismamák kb. egynegyede elkezd horkolni is a második-harmadik trimeszter környékén. Sajnos én is benne vagyok ebben a 25%-ban. Valamicskét lehet javítani vele a magasabb párnákkal, illetve a feltartott fejjel (hogy ne essen össze a torkom, vagy valami ilyesmi), de végleg majd szerintem csak szülés után múlik el. Szerencsére a férjem egész jól alkalmazkodott hozzá... Bedagad a nyálkahártya, és azért van ez, ha minden igaz.

Öltözködés

Alapszabályok: természetes anyagú, kényelmes szabású ruhák és cipők. Cipőknél inkább lapos talpú. Mindenki akkor kezdjen el kismamaholmikat hordani, amikor kényelmesnek érzi. Én kb. az első trimeszter végén vettem meg a kismamanadrágom (illetve kértem születésnapomra, ebből a boltból), de a felsőimet még sokáig simán hordtam. A hosszabb derekú felsők egészen az előző hónapig, szóval kb. a 20-25. hétig teljesen jók voltak (főleg a kismamanadrág "derékmelegítőjével" együtt), most áprilisban fogok venni pár kismama felsőt, meg egy kismama rövidnadrágot is.
Otthonra a nővéremtől is kaptam néhány laza derekú melegítő nadrágot, de a pizsamaalsóim is tökéletesek.
Bugyiból nem vettem külön kismamabugyit, abból is tökéletes a sima, szélesebb gumírozású, nem túl szoros pamutbugyi (én a C&A-ban vettem, bio pamut).
Melltartóból decemberben is vettünk újat, azóta meg kaptam még, mert tovább nőttek. Elképesztő... 14 évesen biztos nem hittem volna, hogy 10 év múlva ilyen méreteket öltök :D De ilyen szuperdrága szoptatós melltartót nem vettem, és nem is fogok. Ha valaki mégis venne, várja meg az utolsó pillanatot, sőt, szülés után vegyen, ha tud, amikor már tele van tejjel a melle, különben pórul járhat, hogy kinőtte. Amúgy bőven elég egy elöl varrás nélküli (hogy ne irritálja a mellbimbót), kényelmes pamutmelltartó is, nem nagy mutatvány kikapni belőle a mellünket szoptatáshoz, vagy esetleg lehúzni a pántot a vállunkról. Ez a helyzet a szoptatós felsőkkel is, ha nyáron szülsz, a spagettipántos felsőt könnyen lecsúsztatod a válladról (vagy egész nap félmeztelenül flangálhatsz).

Amúgy a kismama ruhák elég drágák. Úgy vagyok vele, hogy egy alap kismama farmer, ill. kismama rövidnadrág az jó, ha van. Meg egy-két rövid és hosszú ujjú felső. De sokszor bőven elég, ha keresünk egy bővebb szabású és hosszabb derekú "sima" felsőt, vagy pár számmal nagyobbat. Illetve így a nyárhoz közeledve amúgy is van egy csomó mell alatt húzott, hasnál bő felső, ami bár nem kismamáknak lett tervezve, de nekik is tökéletes :)
Téli kabátként rövid ideig a férjem kabátját hordtam, aztán túl meleg lett, most a bővebb szabású szövetkabátomat (bár alul már kikandikál a pocak), később pedig jöhetnek a hosszú kardigánok és bő pulcsik. Lehet, hogy nem mindig a legsikkesebb, de legalább másra is marad pénzem.
Jó lehet még egy kismama leggings beszerzése is, ami jól kombinálható egybe ruhákkal, és jógázni, tornázni is kényelmes benne, ill. télire nadrág alá jó szolgálatot tesz. Aki szoknyás, annak pár kismamaharisnya sem árthat (én azokat kölcsön kaptam :) )
A H&M-nek van egész barátságos árú kismamarészlege, meg a sima, női részlegen hosszú derekú topjai, pólói is. Illetve a turkálókba is érdemes lehet benézni.

De nekem viszonylag könnyű dolgom van, hiszen a nagy pocak nem télre esik, és a tavaszi/nyári lenge ruhák közül könnyebb válogatni.


Kinek milyen tippje, tapasztalata van még?

Nincsenek megjegyzések: