2015. március 30., hétfő

A terhességről #3 Szépség- és egészségápolás

Előre leszögezem, hogy az információk hiányosak, illetve nincs semmilyen egészségügyi végzettségem. Minden kismama szervezete más és más, mindenképpen konzultáljon orvosával, védőnőjével, neki mit szabad/nem szabad, ajánlott/nem ajánlott!

Szépségápolás

Még épp időben kérdezett rá az egyik Kortárs, hogy igaz-e, hogy nem szabad hajat és körmöt festeni terhesség alatt. Erről a tilalomról addig nem is hallottam! De utánanéztem, és valóban nem ajánlott, mert olyan kémiai anyagok szívódnak fel, amik árthatnak a babának. A hajfestést nem nehéz megállni (bér pár csíkon épp gondolkodtam, de az ráér), a körömfestési mánia is csak néha tör rám, kibírható. A hennának nem olvastam utána, de szerintem az nem árthat, illetve elvileg vannak olyan körömlakkok is, amelyek nem tartalmaznak káros anyagokat. Én helyette inkább vettem 300 Ft-ért egy körömpolírozót a Rossmannban, és azzal varázsoltam magamnak csillogó körmöket :) Meg ha minden igaz, a japán manikűr is tökéletesen természetes.

Narancsbőrünk már lehet, hogy amúgy is volt, de a terhesség a hormonváltozások miatt megnöveli az esélyét. Ennek kezelését inkább halasszuk a terhesség utánra. Utánaolvasgattam, és a legtöbb alkotóelem, amit narancsbőr kezelésére alkalmas krémekbe raknak, kifejezetten ellenjavallt a terhesség alatt (pl. boróka). A bőrfeszesítés szintén, mert akkor meg a striák esélye nő meg, azt pedig sokkal nehezebb kezelni, mint később a narancsbőrt. Amit tenni tudunk, hogy egészségesen táplálkozunk és rendszeresen mozgunk - ülő munka esetén erre kifejezetten figyeljünk, álljunk fel és mozgassuk át magunkat időről-időre! Illetve a külső-belső hidratálás is fontos, és a finom masszázs is jót tehet, illetve egy bőrradírozás (nálam joghurt + só).

A striák alapvetően a genetikánktól függ, hogy megjelennek-e, és milyen mennyiségben, helyeken. Jelentkezhet combon, fenéken, hason és a melleken is. Azért próbálhatjuk védeni a bőrünket azzal, hogy eleget iszunk és hidratáljuk kívülről is a bőrünket. Vannak külön erre készített krémek, én egy kókuszvajasat kaptam a nővéremtől (a kakaóvajat is ajánlják amúgy), illetve natúr olívaolajat is használok. Ezeket elkezdhetjük akár már a terhesség elejétől használni, mert olyan jó simogatni a pocakot :) De a nagy méretváltozások valószínűleg csak az 5. hónap környékén történnek meg. Legalábbis ami a hasat illeti, de nekem pl. a melleim már elég hamar megnőttek és be is csíkozódtak, rájuk nem fordítottam az elején kellő figyelmet. Jó ötletnek tűnik még a mell- és pocaktartó rendszeres használata is (akár otthon is, pedig én előtte itthon nem nagyon hordtam melltartót), hogy a gravitáció minél kevésbé tegye próbára a bőrt. Egy idő után engem amúgy is zavart (és zavar), hogy melltartó nélkül, ha picit előrehajolok, a mellem és a hasam összeér :D (bár így a hasam lesz a természetes melltartóm...)

Kialakulhatnak még pattanások a hormonok miatt, erre biztos mindenkinek megvan a maga módszere, de nézze meg, hogy az általa használt szer egyik összetevője sem okozhat-e gondot terhesség alatt. Nekem egyszerű a módszerem: natúr joghurt + só bőrradírnak és levendula illóolaj + víz toniknak. Helyileg, ha egy-egy csúnyább pattanás kijön, akkor arra tömény levendulaolaj. Emellett gőzölni is érdemes lehet hetente egyszer, hogy kitisztítsa a pórusokat. Az illóolajokkal amúgy szintén bánjunk óvatosan, olvassunk utána, mit érdemes kerülni!



Egészségápolás

Az egészséges táplálkozás, mozgás és pihenés elengedhetetlen, ezen kívül viszont vannak még speciális dolgok is. Az első UH-nál a doki pl. felírt egy rahedli vitamint, meg egyéb bogyót, amiket a terhesség alatt ajánl szedésre, persze nem kell mindet egyszerre, hanem úgy szépen elosztva. Ezek a következők voltak:

  • 3000 NE (nemzeti egység, vagy valami ilyesmit rövidít) D-vitamin
  • 1-2 g C-vitamin
  • B-vitamin komplex
  • K1-K2-K3-komplex
  • E-vitamin komplex
  • Omega 3

A D-vitaminból vény nélkül max. 2000 NE-s kiszerelés van, de ha egy nap 2-t, a másik nap egyet veszünk be, akkor kisakkozható a dolog (úgyis zsírban oldódik a D-vitamin), ezt mondta nekem a gyógyszerész.

Na, én ezekből D és C vitamint szedtem rendszeresen, télen nagyon rám is fért, illetve elég hamar megéreztem a magnéziumhiányt is (a legkisebb dologtól is izomlázam lett), úgyhogy azt is szedtem (a védőnő a Magnerot készítményt ajánlotta).

A terhesség elejétől, sőt, már a próbálkozás időszakában is érdemes folsavat szedni, mivel mire észrevesszük a terhességet, addigra már bőséggel szüksége van a magzatnak a folsavra - ennek hiányában alakulhat ki pl. a nyitott gerinc is. Erre a nővérem fel is hívta a figyelmem, és 2 nappal a pozitív terhességi teszt után már szedtem (amiben B vitamin is volt, meg úgy amúgy a B vitamint sok mindenhez szeretik hozzádobni). Ezt az első trimeszter végéig szedtem, akkor fejeződik be ez a fejlődési szakasz.


Amikor a lábgörcsök súlyosbodtak (1-2 hete), akkor a magnéziumot kiegészítettem kalciummal is, illetve a magnéziumból is beveszem most már az ajánlott adagot (3 db/nap), nem csak 1-et.

A legtöbb kismama vashiányos is lesz a terhesség 2-3. trimesztere környékén, de ezt a vérvizsgálatokból úgyis kimutatják, nekem is írt fel rá a doki vasat.

Mindig olvassuk el a bogyók használati utasítását, ugyanis pl. a magnéziumot és vasat egyszerre nem ajánlatos szedni, mert gátolják egymás felszívódását! Sok bogyó esetén nem egyszerű kisakkozni, mikor mit vegyünk be, hogy egy napba minden beleférjen, de megéri! :)

Emellett pedig ugye táplálkozzunk változatosan, egy csomó minden bőségesen bevihető természetes úton is. És legyünk a napon is eleget (persze megfelelő védelemmel, meg nem feltétlen kell a tűző napra kiállni 35°-ban), a D-vitamin miatt.

A betegségeket legjobb elkerülni és megelőzni, C- és D-vitaminnal, egészséges táplálkozással, sok pihenéssel, és persze rendszeres kézmosással. Ha valamelyik ismerősünk beteg, kerüljük a vele való találkozást! Ha mégis megbetegedtünk, menjünk orvoshoz és konzultáljunk vele, mit szabad és mit nem, ne kezdjük el magunkat ártalmatlannak tűnő gyógyszerekkel gyógyítani!

Nekem még a terhesség elején volt egy hasmenős időszakom, hú, hát megijedtem, alig pár hetes kismamaként attól is féltem, hogy egy tüsszentés is árt a babának. Ha pár napon belül nem múlik, mindenképp forduljunk orvoshoz! Én végül egy adag széntablettával kikúráltam magam szerencsére, és nem is jött vissza. Meg persze pirítóst ettem, sokat ittam, és volt főtt krumpli is.

Aztán volt torokgyulladásom, azzal elmentem végül dokihoz, de mivel fennállt a várandósság gyanúja (úgy 24-25 hetes terhes voltam és rákérdezett, mennyire valószínű, hogy várandós vagyok :D), így nem írt fel rá semmit. A tüdőm tiszta volt, pihennem kellett és sok mézes-citromos teát inni. Kicsit hosszabb így a gyógyulás, de nekem kb. 1 hét elég volt.

Amúgy pedig járjunk el szépen a védőnőhöz és a nőgyógyászunkhoz, és az általuk előírt vizsgálatokra is!

Ja, és a fogápolás! Megváltozik a nyál összetétele, és a fogak sérülékenyebbek lesznek. Egyrészt segíthet a plusz kalciumbevitel is, másrészt még inkább figyeljünk a szájhigiéniára. Kevés cukor, rendszeres fogmosás + fogselyem + szájfertőtlenítés, és menjünk el fogorvoshoz! Kismamáknak amúgy is ingyenes egy csomó kezelés! :)

Nincsenek megjegyzések: