2015. március 28., szombat

A terhességről #1 Enni- és innivalók, táplálkozás

Hú, lehet, hosszú lesz, de szívesen írnék róla, milyen információkat gyűjtögettem össze a terhességről, milyen tapasztalataim voltak, vannak. Azt hiszem, inkább szét is szedem több részre, hogy emészthető legyen. Kezdem az enni- és innivalókkal, a táplálkozással.
Előre leszögezem, hogy az információk hiányosak, illetve nincs semmilyen egészségügyi végzettségem. Minden kismama szervezete más és más, mindenképpen konzultáljon orvosával, védőnőjével, neki mit szabad/nem szabad, ajánlott/nem ajánlott!





Ennivalók

A legjobb az lenne, ha a cukrot úgy, ahogy van, kihúzná a kismama az étrendjéből, vagy legalábbis nagyon minimálisra csökkentené. Ellenben egyen sok zöldséget-gyümölcsöt, ha szénhidrát, akkor legyen teljes kiőrlésű, plusz tejtermékek, húsok. Persze minden legyen jó minőségű, vigyázzon a kismama, a tengeri halak higanyt tartalmazhatnak! És naponta többször egyen, keveset. Erre előbb-utóbb valószínűleg amúgy is rá fog kényszerülni, mert a baba összenyomja a gyomrát. Legalábbis nálam így volt (aztán most már egész jól visszanyertem az uralmat :D).

Kerülni kell a nagyon zsíros, fűszeres és félkész ételeket. A felvágottakat is, mert sok sót tartalmaznak. Meg a mindenféle rágcsákat. Nem mindegy az sem, mi hogyan van feldolgozva. Pl. csak hőkezelt tejterméket fogyasszunk (feta sajtot nem ajánlják), húsok is jól megsütve/párolva a legjobbak. A nyers tojást is kerülni illik, a szalmonella veszély miatt - bár állítólag a fürj tojás nem lehet szalmonellás, illetve a tojás héján lehet ez a betegség, ha azt fertőtlenítjük, elméletben elkerülhető. A májat is kerüljük, sok méreganyag lehet benne.
Szóval néhány extra dolgot leszámítva alapvetően együnk egészségesen és változatosan.


Kb. két hétig tudtam ezt tartani, aztán nem ment... Az a sok finomság! Hát fosszam meg magam tőle? Meg hirtelen nem lett sokkal több időm és pénzem a főzésre, hogy minden nem ajánlott dolgot elkerüljek. Hát a házi kolbász és szalonna? Nem beszélve arról, hogy akarhatok én egészségesen táplálkozni, ha reggel a gyomrom kiveti magából a legtöbb tejterméket és gyümölcsöt. Szénhidrátot kíván! A terhességem alatt csak 2x lett úgy igazán hányingerem, egyszer a reggeli zabkásától, egyszer pedig joghurtba kevert zabpehely és barack volt a ludas. Ja, meg egyszer egy narancs is. Szendvics mellé egy kevés gyümölcs még el-elférhet, illetve egy kevés kefír/joghurt, de muszáj hozzá a kenyér. De csak reggel. Uzsonnára már jöhetnek a gyümölcsök.

A tojásra egész sokáig figyeltem, most sem viszem túlzásba, de nem szeretnék mindig fürjtojásból tartárt keverni. Azok ellenőrzött tojások! És az étteremben is hadd kérjek már tartárt!
A rendszeresség fontos, egyszer-egyszer előfordult, hogy reggel sokáig nem ettem, és akkor már az éhségtől lett hányingerem egy kicsit. Ilyen esetben pedig a legjobb nekem az volt, ha valami cukrosat ettem gyorsan, pl. egy túrórudit. Utána jöhetett a rendes reggeli.


Hogy mi fúj fel, vagy mitől lesz gyomorégésed, az nagyon változó lehet, figyelj a szervezeted visszajelzéseire! Nekem csak kb. 1 hétig volt gyomorégésem, akkor tökmag lassú elrágcsálása tudott segíteni. Na és akkor nem akartam cukrosat enni, az betette a kaput. Meg a sárgaborsó főzelék is.

Ja, és a mennyiségről: nem eszünk kettő helyett. Nagyon minimális kalóriával kell több, mint amúgy. De ugyanúgy a diéta, fogyókúra is tilos a terhesség alatt! Ne most akarjunk fogyni. Diéta csak akkor és úgy, amikor és ahogy az orvos előírja (pl. terhességi vércukorbetegség esetén).



Innivalók

A teák, amiket rendszeresen lehet inni: rooibos vörös tea, borsmenta, csipkebogyó és a gyümölcsteák (nem fekete vagy zöld tea alapúak!).

A többit inkább kerüld, bár egy-egy bögre a legtöbből nem árt, de vannak olyan gyógynövényteák, amiket nagyon nem ajánlanak terhesség alatt. Itt elég jól utána lehet olvasni a gyógynövényeknek. Alapvetően ami vízhajtó tea, azt lehetőleg egyáltalán ne fogyasszuk.
Kávé: Lehetőleg ne, bár napi 1-2 híg tejes kávé még beleférhet. Van egy koffeinmennyiség, ami teljesen rendben van, de fontos tudni, hogy nem csak a kávéban, hanem a fekete, zöld és fehér teában is van, illetve a kakaóban, kólában és csokiban is. Nem mindegy persze az sem, a kismama a várandósság előtt mennyi kávét ivott naponta, ezért érdemes orvossal konzultálni erről (meg úgy alapvetően mindenről).
Cukros üdítők: Kerüljük!
Gyümölcs- és zöldséglevek: Azok jöhetnek, ha nem ég tőlük a gyomrunk. De azért ne csak ilyet igyunk, a folyadék nagy része sima víz legyen.
Tej: Erről megoszlanak a vélemények, nekem azt mondta a védőnőm, napi 1-2 bögre belefér, de ne öntsem magamba literszámra. A kalcium szükségletem másból fedezzem inkább.
Alkohol: A legbiztosabb, ha egyáltalán nem iszunk, bár van, aki szerint 1-1 pohár vörösbor kifejezetten jót tesz.
Igyunk eleget! Ha nyáron vagyunk várandósak, akkor még többet, illetve ha vizesedés lépne fel, akkor is nagyon figyeljünk az elegendő folyadékbevitelre!


A fenti szabályokra éppenséggel elég jól odafigyelek :) Teákból max. egyszer-egyszer csúszik le egy bögre zöld tea vagy fekete tea alapú gyümölcstea. De az tényleg ritka. Illetve amikor beteg voltam, azért ittam gyógyteát. Az alkohollal én úgy vagyok, hogy időnként (mondjuk havonta 1x) egy-egy korty sör vagy bor belefér, töményet egyáltalán nem iszom! Nagyon finom alkoholmentes sörök vannak amúgy :) Cukros üdítőből max. limonádét iszom, illetve egyszer vagy kétszer ice tea-t is ittam. A szénsavas üdítőket amúgy sem szeretem, moziban szoktam csak inni (de oda meg nem járok, erre is kitérek majd). Kávét a terhesség előtt is csak alkalmanként ittam, ezért a terhesség idejére inkább teljesen kiirtottam, marad a koffeinmentes kávé :) Úgyis csak az íz a lényeg (nekem). Helyette viszont eszem kakaót :)



(Kép innen.)

Ki miről tud még? Mit ajánlott/nem ajánlott? Kinek mi vált be?

2 megjegyzés:

Macska írta...

De jó, hogy megosztod ezeket! :) Nekem még pár évvel később lesz aktuális, de azért úgy gondolom, érdemes felkészülni a témából (vannak dolgok, amik amúgy is kimaradtak az életemből, szóval nem árt informálódni...) :)

Dorka írta...

Örülök, ha tudod majd hasznosítani ezeket! Illetve írj majd nyugodtan, amikor aktuális lesz, ha bármilyen kérdés felmerül! :) A felkészülés sem árt, meg így szépen elosztva nem lesz olyan tömény... azért nekem volt olyan hónap, amikor nem voltam hajlandó többet a gyereknevelésről vagy terhességről olvasni, mert már csurig voltam vele :D