2017. augusztus 22., kedd

Kertünk

Amikor megvettük a telket, boldogan kezdtem bele a tervezgetésbe, hogy mennyi mindent fogunk mi ültetni. Nővérem rendelt is sok vetőmagot, amibe beszálltunk. Így ültettünk paradicsomot, paprikát, fok-, lila- és vöröshagymát, céklát, tépősalátát, karalábét, retket, karfiolt, petrezselymet, kaprot, sóskát, kukoricát.

A paprika és a paradicsom eleinte kis ládákban növögetett, a többi növény nagy része egy veteményesbe került, ami a ház fölötti első "szinten" helyezkedett el (mivel domboldalba költöztünk, így teraszok kialakításával nyerünk vízszintes területeket). Egyedül a kukoricát ültettük lejjebb, a "földszintre", a kis előkertünkbe. Pár fácskát is ültettünk a domboldalba, hársat és meggyet, hogy majd később arrébbültetjük őket, ha már fönt ki lesz kicsit tisztítva a terep.

Rebussal egész szépen sikerült megoldani, hogy tudjak fönt gyomlálni. Felkapáltam neki egy részt és felvittem pár homokozójátékot. Ő homokozott, én gyomláltam. Locsolni is együtt locsoltunk.

Szülés előtt:
Szép lassan minden növekedésnek indult. A retkek értek be legelőször. Hát... kicsit sűrűn lettek ültetve, így sok lett az ici-pici retek is. Legközelebb jobban kell bízzak a vetőmagban, nem kell annyit egy helyre tegyek, ki fog az hajtani... A hónapos retek így is kb. két hónapig csücsült a földben, mire úgy döntöttem, kiveszem. A legnagyobbak kb. akkorák voltak, mint a képen látható. Az ízük enyhé csípős-kesernyés, de azért retekszerű.
A szülés előtt nem sokkal szedtem ki az összeset és tettem be a hűtőbe.
A sóskáról pár levelet már eszegettünk, és a tépősalátákról is. A hagyma is beindult, szép lassan minden elkezdte bontogatni a leveleit, nagyon örültem. A palánták is alakultak.




Szülés után:
A retkekről, szegényekről megfeledkeztünk, ki kellett őket dobni. A terhesség végén amúgy igazi retekfüggő voltam, szóval szerintem jövőre is megpróbálkozunk vele, csak trágyázott földbe és ritkább ültetéssel. Hátha.

A kapor, sóska és a saláták, hagymák egészen jól érezték magukat. Egy darabig még bírták a kiképzést, a kaporból még tökfőzelék és kapros saláta is készült.
Viszont egyre kevesebbszer jutottunk el oda, hogy meglocsoljuk őket. Sajnos sokszor csak sötétedéskor jutott el a Kedves a locsolásig, és a fenti veteményesnél nincs még világítás... egy darabig próbálkoztunk távlocsolással, hogy alul összedugjuk a slagot egy locsolóval, de végül abból lenti zuhany lett. Így szép lassan elsikkadt a locsolás, egy idő után már feladtam a veteményest... sajnos én a gyermekágy ideje alatt nem foglalkozhattam vele, utána meg már időm sem volt, és addigra már elég nagy károkat is szenvedett.
De a locsolás mellett a gyomlálás is óriási nehézséget jelentett. Néhány esőzés után durván beindult a fenti terep. Hajtottak ki újra az ecetfák, igazi dzsungel lett.
Sajnos egy idő után a fácskáink is kiszáradtak, vagy véletlen áldozatul estek a bozótírtásnak. Vérzik értük a szívem, de majd ősszel újrapróbálkozunk.

A lenti résszel viszont haladtunk. A Kedves elültette a palántákat, egy tő sóska is került oda Anyáéktól, és két tő josta is. A szomszédtól kaptunk egy kis műtrágyát, na azután aztán minden beindult... a palántáknál nem emlékeztünk már, melyik micsoda, de paprikánk végül nem termett. Az első paradicsomok nemrég értek be. Azóta pedig minden nap van pár szem. Nyamm. Na, velük az volt a nehézség, hogy hirtelen beindultak, de nem volt mellettük karó... és óriási dzsungel lett belőlük. Párat felkötöztünk, de már szétszedni se semmi őket. Jövőre már ültetéskor mellérakjuk a karókat.





A fönti veteményesből még pár céklát és karalábét tudtam begyűjteni. Mind a kettő pici lett, érthető okokból. A cékla íze nem olyan erőteljes, de rántotta mellé finom volt. A karalábéban fehér foltok jelentek meg és keserű is lett, abból csak pár falatot ettem.





A kukorica is szépen termett, leszedtük, megfőztük, de valószínűleg kicsit elkéstünk vele, mert nem lett túl zsenge. De akkor is! :) A paradicsomok pedig tényleg finomak!


A vetőmagokkal elégedett voltam, de hát kevés volt idén az időnk, energiánk a növényekre... na majd jövőre!
Jövőre egy kis fűszer- és gyógynövénykertet is szeretnék. Szóval a tervek:
Ősszel gyümölcsfák, főleg szilva (veresszilva) és sárgabarack, de szeretnék meggyet és cseresznyét is. Meg egy körtét és mogyoróbokrot. Ezeket hátra, az "erdőbe". (Az erdőből is hagyunk meg pár fát.)
Ribizlit lentre, had egyék majd a gyerekek.
Aztán még a fönti veteményesbe: vörös-, lila- és fokhagyma, tépősaláták, cékla, karalábé, talán borsó.
Lentre: paradicsom, kukorica, szamóca, sóska, spenót, kakukkfű, bazsalikom, rozmaring, menta (többféle), citromfű, zsálya, petrezselyem, kapor. Mostanában olvasgatok még gyógynövényekről, úgyhogy bővülhet is a lista. Illetve lehet, hogy a salátákat is lentre raknám.
Hát majd meglátjuk.
Mindenesetre nagyon klassz dolog a kert! :) Szuper érzés leszedegetni a termést és enni belőle. Akkor is, ha nem a legfinomabb.

Nincsenek megjegyzések: