Hétköznapi hímsovinizmus
„A
hétköznapi hímsovinizmus a párkapcsolati erőszaknak az a formája, amelyet még
nem nevezünk annak. Ez a könyv láthatóvá teszi és rendszerbe szedi a nők felett
gyakorolt hatalomnak és ellenőrzésnek azokat a mindennapos megnyilvánulásait,
amelyek egyelőre névtelenül épülnek be a hétköznapi együttélésbe. A kimerítő
felsorolás segítséget nyújt férfiaknak, nőknek és a családon belüli erőszak
területén dolgozó szakembereknek egyaránt a párkapcsolati erőszak rejtett
formáinak felismerésében és felszámolásában. A „hímsovinizmus“ kifejezés hűen
adja vissza a szexizmus rokonságát a megkülönböztetésen alapuló egyéb
ideológiákkal. „Hétköznapivá” nemcsak attól válik, hogy mindennapos, hanem attól
is, hogy a benne megvalósuló értékek és elvek eredete elvész a múltban, és már
csak ezért is természetesnek és megváltoztathatatlannak tűnnek. Ebben a
könyvben két, kulturális örökségünk szerves részét képező szöveg elemzése mutat
rá a hétköznapi hímsovinizmus gyökereire.”
Az elnevezés
Luis Bonino-tól származik, a spanyol micromachismo, ’mikromacsóságok’ szót
használja, amiben a micro rész Foucault, „apróbb hatalmi viszonyok”
szóhasználatára utal. „A második tag (machismo), amely a spanyol
nyelvben eredetileg egyszerre jelölte a férfiuralom ideológiáját és az ezen a
felfogáson alapuló túlzó viselkedést, a köznyelvbe mint a nőket alsóbbrendű
lényként kezelő, őket ezen az alapon diszkrimináló magatartást jelölő negatív
kicsengésű szó vonult be.” Magyarul Szil Péter a hétköznapi hímsovinizmus szót
vezette be, mivel bár a mikromacsóságok jól hangzik, nálunk a macsó inkább az
ideális, „férfias férfit” jelenti.
„A hétköznapi hímsovinizmus megnyilvánulásai
szisztematikus magatartás részei; nem alkalmi és pillanatnyi manőverek, hanem
egy stratégia részét képező taktikák. A stratégiai cél ez esetben is a hatalmi
helyzet, a férfiuralom fenntartása, illetve helyreállítása, amennyiben csorba
esne ezen a hatalmon.”
„Az
általam hétköznapi hímsovinizmusnak elnevezett gyakorlatokat különböző szerzők
(Miller, Bourdieu, Glick, Castañeda stb.) különböző nevekkel illetik: kis
zsarnokság, intim terrorizmus, „puha”, „gyenge” vagy „alacsony intenzitású” erőszak,
uralmi trükkök, láthatatlan hímsovinizmus vagy jóindulatú szexizmus.”
Ezek a megnyilvánulások tehát a legtöbb
esetben nem tudatosak, a mégoly „felvilágosult”, egyenlőségre törekvő férfiak
is gyakran élnek ezen praktikák valamelyikével, így a kiadvány elolvasása mind
a nőknek, mind a férfiaknak, illetve segítő szakmában dolgozóknak is tanulságos
lehet.
Egyéb
ajánlott irodalom: A feleséged vagyok, nem a cseléded
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése